Beste parochianen,
Op onze website vroegen wij eerder al uw aandacht voor vacatures in de locatieraden en vooral in het parochiebestuur. Enkele bestuursleden hebben in de afgelopen tijd afscheid genomen, na jarenlange trouwe inzet en na het klaren van een grote klus. En nu zijn er mensen nodig die het stokje overnemen en verantwoordelijkheid op zich nemen voor onze parochie. Want de parochiegemeenschap van de Heilige Familie vormen wij samen. En als ieder - naar vermogen en voor een bepaalde tijd - een steentje bijdraagt, dan blijven we ook een vitale gemeenschap.
Naast de inzet voor de kerklocaties zijn er ook bestuursleden nodig voor de parochie als geheel. Gelukkig hebben wij sinds een half jaar een nieuwe secretaris, die wordt ondersteund door een secretarieel medewerker. En ik kan melden dat wij begin 2025 twee nieuwe bestuursleden verwachten (binnenkort daarover meer op deze website). Drie vacatures zijn echter nog niet ingevuld: de portefeuillehouder gebouwen, de vicevoorzitter en de penningmeester. Met name deze laatste vacature wil ik – nogmaals – onder uw aandacht brengen, want die is ronduit urgent.
Gelukkig is de financiële organisatie van onze parochie goed op orde gebracht door onze vorige penningmeester, Leon Hermans. En de boekhouding is in goede handen bij een financieel administrateur. Maar wij missen een penningmeester. Weliswaar is onze vorige penningmeester bereid om als ‘betaalmeester’ te zorgen dat alle betalingen volgens het ‘vier ogen-principe’ kunnen doorgaan, maar dat is een voorlopige oplossing. Bovendien is een penningmeester onmisbaar, omdat het ook gaat over beleidskeuzes die het parochiebestuur maakt. Bijvoorbeeld hoe veel gereserveerd wordt voor groot onderhoud; of hoe we voorkomen dat de parochie in de rode cijfers belandt.
Om dergelijke keuzes ten aanzien van financieel beleid aan het parochiebestuur voor te leggen, hebben wij een penningmeester nodig. Wij zoeken daarom iemand met een goed ontwikkeld financieel inzicht. De penningmeester moet bijvoorbeeld in staat zijn de jaarrekening te analyseren en de begroting aan te passen aan de gemaakte beleidskeuzes. Het dagelijkse financiële beheer kan de penningmeester doen in samenspel met de financieel administrateur en met de penningmeesters van de locatieraden. Daardoor kan de inzet van de penningmeester tot enige uren per week beperkt blijven.
Als u over de gevraagde kwaliteiten beschikt, en u wilt voor een periode van 4 jaar uw steentje bijdragen als penningmeester, dan bent u van harte welkom. De vorige penningmeester, Leon Hermans, en de financieel administrateur, Christel Buijs, zijn van harte bereid om een toelichting te geven. Als u geïnteresseerd bent, kunt u een mail sturen naar centraalsecretariaat@deheiligefamilie.nl
Namens het parochiebestuur en de pastores,
Pastoor Henri Egging